کد خبر: ۱۱۳۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱ 17 November 2023

دف سازی ست به قدمت تاریخ در ایران. فر هنگی شنیداری که توانسته است در خدمت موسیقی محلی و مقامی و دستگاهی ایران جایگاهی بسیار بالا و ارزشمند پیدا کند و امروزه به عنوان یکی از پر طرفدار‌ترین ساز‌های کوبه‌ای شناخته شده و پای را از غرب ایران فراتر نهاده و به وسعت بسیار زیاری در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

هنرمندان زیادی در همدان از دیر باز تا کنون به این ساز و نوازندگی آن پرداخته اند و امروزه به عنوان هنرمندانی سرشناس در کشور شناخته می شوند و آوازه ایشان مورد افتخار همدان و همدانی است.

یکی از جاذبه‌های دف نوازی اجرای این ساز به صورت گروهی و با تعداد بالا ست که نمونه‌های زیادی از آن در حال حاضر دیده شده و سالانه هم در همایش‌ها و جشنواره‌های مختلفی بروی صحنه می رود.

 با توجه به همین رویکرد در بخش هم نوازی دف، شورایی مرکزی با حضور استاد حامد مردانیان و استاد مصطفی حیدری و استاد قادر شهسواری برای اولین بار با رویکردی جدید بر آن شدند تا با اعلام فراخوان جدب نوازنده دف، گروهی را با نام هگمتانه تشکیل دهند و با جذب ۸۰ نوازنده کار خود را در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا شروع و با تشکیل کارگاه‌های تمرینی در آبان ماه ۱۴۰۲ رسما فعالیت این گروه به اطلاع عموم هنرمندان همدان رسید.

با گسترش این فعالیت چشمگیر مدرسان زیادی جهت پیوستن به گروه اعلام آمادگی کرده و از بین ایشان آقای مصطفی محمدی و خانم شهرزاد نجاتی به شورای اصلی گروه راه پیدا کردند.

حامد مردانیان یکی از اعضای شورای مرکزی دف نوازان هگمتانه در خصوص اهداف تشکیل این گروه گفت: یکی ار مهم‌ترین اهداف این گروه ایجاد بستری مناسب برای دیده شدن هنرمندان جوان است، بستری که بر اساس توانمندی اساتید بزرگ شهر همدان ایجاد شده و فضای رشد و بالند گی هنرمندان و نوازندگان دف را رقم خواهد زد.

وی افزود: این اتفاق بزرگ در همدان باعث شده است تا همدلی و یک سویی قابل توجهی در زمینه همکاری مدرسان و هنرمندان ایجاد شود.

مصطفی حیدری دیگر عضو شورای مرکزی نیز گفت: هنر زبان همدلی و رسیدن به تعالی روح است و نگاه این گروه نیز فارغ از موارد علمی و هنری، تعلیم همدلی و صداقت و آئین مراودت متعالی است که می‌تواند موجب ترقی شخصیت هنرمندان گروه گردد. 

وی تصریح کرد: گروه هگمتانه تقویم هنری خود را بصورت کوتاه مدت و بلند مدت ارائه کرده و در این راستا بزودی خبر‌های زیادی خواهیم شنید .

قادر شهسواری از برگزاری کنسرتی بزرگ توسط گروه دف نوازی هگمتانه در اسفند ماه خبر داد و گفت: ما با بهره مندی از پتانسیل ایجاد شده تقویمی اجرایی را برنامه ریزی کرده ایم که برگزاری کنسرت و شرکت در چشنواره‌ها و فستیوال‌های هنری بخشی از این فعالیت خواهد بود.

وی افزود: تشکیل این گروه مصادف شد با تاسیس انجمن دف نوازان ایران و حضور استاد منصور مرادی یکی از اعضای هئیت مدیره این انجمن در اولین تمرین گروه و حمایت وی از این حرکت اساتید همدان باعث دلگرمی و اشتیاق نوازندگان گروه شد. 

شهسواری در بخش  دیگری از سخنان خود در جمع هنرمندان خاطر نشان ساخت: از این پس انجمن دف نوازان ایران با تمام توان از اینگونه حرکت‌های آینده دار حمایت کرده و در همایش‌های مختلف از حضور ایشان بهرمند خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، گروه دف نوازان هگمتانه در بخش دوم فراخوان خود، هنرمندان شهرستان‌های استان را نیز دعوت به همکاری کرده است، تصریح کرد: بزودی جذب این هنرمندان را نیز به این گروه خواهیم داشت.

لازم به ذکر است، شورای مرکزی گروه دف نوازان هگمتانه ضمن تقدیر از حمایت انجمن موسیقی استان همدان، از زحمات آقای دکتر ویژه مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هم چنین معاونت محترم امور هنری آقای دکتر فیض منش تشکر و قدردانی نمود.

آغاز به کار دف نوازی هگمتانه در همدان  

آغاز به کار دف نوازی هگمتانه در همدان  

آغاز به کار دف نوازی هگمتانه در همدان  

آغاز به کار دف نوازی هگمتانه در همدان  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار